Tuesday, March 10, 2009

Dinar Oh Dinar

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Salam kembali dan salam Maulidur Rasul.

Wah, lama sungguh blog ini tidak di update. Masih banyak perkara aulawiyyat yang belum diselesaikan, oleh itu saya mengambil keputusan untuk ‘hold’ dulu Paradise buat sementara. Sekarang insyaAllah akan kembali menemui anda (ciwah..skema gle ayat)

Saya mengambil keputusan untuk mengubah corak penulisan dari corak yang santai kepada yang lebih formal. Jangan ditanya kenapa. Biarlah rahsia bak kata Datuk Siti Nurhaliza.

Sedikit perkembangan terbaru. Saya baru sahaja selesai menduduki peperiksaan pertengahan semester dan dah mula menerima kembali kertas2 soalan. Argh..tak perlu rasenye nak bercerita tentang berapa ‘A’ yang berjaya saya perolehi.(nada poyo~)

Hari ni saya bukan mahu bercerita mengenai Maulidur Rasul kerana saya percaya rakan2 saya yang rajin update blog sudah pasti akan bercerita hal ini. Saya juga tidak mahu bercerita tentang kekalahan Lee Chong Wei dalam badminton All England ditangan Lin Dan kerana saya juga percaya kerana media telah banyak bercerita dan hakikatnya saya lebih pandai bermain badminton dari Lee Chong Wei. Woha!

Tapi hari ini saya mahu bercerita mengenai sejenis mata wang yang masih belum diguna pakai oleh mana-mana negara sebagai medium untuk berurus niaga, iaitu DINAR EMAS.

Saya ingin berkongsi dengan anda betapa bernilainya dinar emas ini dan betapa beruntungnya bagi sesiapa yang menabung menggunakan dinar emas kerana dinar emas tidak pernah mengalami susut nilai berbanding dengan Ringgit Malaysia yang mengalami susut nilai setiap tahun. Saya akan beri beberapa contoh.

Baiklah, untuk pengetahuan anda, pada tahun 2002, kadar bayaran untuk menunaikan haji mengikut Tabung Haji adalah RM9000. pada tahun yang sama juga, satu dinar emas berharga RM140. maka, jika ketika itu anda menabung menggunakan dinar emas, anda hanya memerlukan lebih kurang 65 dinar sahaja untuk menunaikan haji. Okay, katakan, pada tahun tersebut juga, anda membeli dinar emas dan menabung. Katakan anda membeli dengan harga RM140 untuk satu dinar dan anda membeli sebanyak 50 dinar (RM7000). anda rasa apa yang akan terjadi 7 tahun selepas itu? (2009)?

Untuk pengetahuan anda, bagi tahun 2009, satu dinar emas bersamaan RM499. manakala kadar untuk menunaikan haji adalah RM11000, cuba anda darabkan bilangan dinar emas yang anda beli pada tahun 2002 dengan hara RM140 dengan harga semasa dinar emas (RM499)? jawapannya adalah RM24950!. Anda boleh membawa seorang lagi pergi menunaikan haji bersama anda. Anda dapat lihat betapa beruntungnya anda apabila menabung dengan dinar emas ini kerana ia tidak pernah mengalami susut nilai. (can u see or not?~ sorry mdm sri.haha)

Saya tidak berniat untuk berceloteh panjang, tapi cuba anda fikir-fikirkan, bukan sahaja dinar ini boleh diaplikasikan untuk haji sahaja, malah perkara-perkara lain juga. Dan bagi yang wanita, anda dinasihatkan untuk meminta mas kahwin dari bakal suami anda nanti menggunakan dinar emas~ woha!

p/s: ini hanya pengenalan, jika mahu tahu dengan lebih lanjut, boleh hubungi saya. Dan bagi pelajar undang-undang syariah UIAM, anda boleh rujuk hadith mengenai ‘urwah albaariqi yang mengharuskan transaksi dengan cara ini.

4 comments:

Anonymous said...

woha!.

hamka!.
haha
anyway, nice intro for dinar(:

chaz said...

haha.
woha!
get influenced by him

Anonymous said...

eh eh eh

saudari nina syazmeen..

:)

Sabrina said...

salam..


kak nina..
kak nina..:)