Friday, June 5, 2009

Menonton Wayang

Saya telah menjalankan beberapa survey mengenai hukum diatas dan telah bertanya kepada beberapa individu dan saya mendapat jawapan yang berbeza-beza seperti berikut:

David Teo - Wajib
Ahmad Idham dan Yusof Haslam - Sunat Muakkad
Fasha Sandha - Harus jika ada masa lapang

Hmm, saya agak musykil dek jawapan2 ini. lantas saya mencari sumber yang lebih dipercayai.

Dr Yusof Al-Qardhawi:

“Tidak syak lagi bahawa panggung wayang merupakan satu alat dari alat-alat pengarahan(directing) dan hiburan(entertainment), maka hal-ehwal (aktiviti) setiap alat ini dilihat samada digunakan untuk kebaikan atau keburukan. Maka ia diterima, dan tidak adalah masalah keatasanya. Maka hukum aktivitinya adalah menurut apa ia ambil dan lakukannya."

Saya yakin dengan jawapan ini, lantas saya mencari-cari lagi, yang pastinya bukan di Syarikat Metrowealth atau Skop Production. saya temui beberapa orang yang boleh digunapakai kata-katanya. berikut adalah garis panduan yang harus diikuti jika anda bernafsu untuk menonton wayang.[er, seperti saya juga]

1. tajuk dan jalan ceritanya haruslah tidak bertentangan dengan aqidah islam, tiada unsur seks, ajaran sesat, jenayah dan sebagainya yang boleh mendorong anda dan saya meniru aksi2 didalam filem tersebut.

*masih adakah filem seperti ini?*

2. waktu dan ketikanya tidak menghalang anda dan saya menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim. e.g: tayangan time waktu solat maghrib n etc

*GSC tutup stiap kali waktu solat? owh, tidak mungkin itu akan terjadi*

3.tiada percampuran antara lelaki dan wanita ajnabi, juga tiada fitnah dan syubhah. e.g: menonton dlm keadaan gelap.

*kata anda dan saya yang jahil: hah? dlm terang bukan wayang la namanye..*


So, kesimpulannya, jika anda boleh mematuhi garis panduan ini, tontonlah wayang sepuas hati anda. jika tidak, hukumnya pasti berubah dan dosa anda pasti bertambah. lu pikirlah sendiri~ woha!

[ingatan untuk diri sendiri juga]

8 comments:

chentatiku said...

dah quit ke na??

chaz said...

quit mende? sape ni

ain farahain said...

haha
kalo kitorg wat wayang kat bilek tuh..
agak2 haram x?
haha~

chaz said...

huh, haram la sgt
haha

Ladyship Atie said...

so kire ko dah stop tengok wayang la ni?
haha

chaz said...

eh, aku pnah tgk wayang ke?
hahaha

Anonymous said...

k nina,org nk copy n paste ea..nk mpopularkn k nina pny 'artikel' ni..blh ea blh ea...ngehngehngeh..

-adk ipar-tau2la spe ea..

chaz said...

hadoi..sila2. xde copyright reserved pn. =)